11 august 2014

Vacanta all inclusive in Albena: experienta litoralului bulgaresc, cu bune si cu rele

Plajele din Albena

Dupa cativa ani in care ne-am petrecut vacanta de vara pe litoralul romanesc am decis ca in acest an sa mergem in Bulgaria si sa testam serviciile lor “all – inclusive”. A meritat?

Da, a meritat! Desi distanta pana in Albena, statiunea in care am ales sa ne petrecem mini vacanta in acest an, este de circa 400 de kilometri fata de Bucuresti (aprox. 4h de mers cu masina pe ruta Bucuresti – Constanta – Vama Veche – Albena) efortul a meritat, asta deoarece serviciile bulgarilor sunt net superioare celor oferite pe litoralul romanesc – si nu ma refer aici doar la regimul all inclusive, ci la atmosfera din statiune, de logistica statiunii,  si, de ce sa nu recunosc, chiar si de preturile asemanatoare in statiune cu cele din Romania.

Cazarea in hotelul Orhidea

Am plecat impreuna cu alti doi prieteni spre Albena, asta dupa ce ne-am facut rezervarea pentru hotel cu doua saptamani inainte, prin Booking.com. Dupa indelungi cautari si frunzariri ale comentariilor mai mult sau mai putin pertinente ne-am decis asupra hotelului Orhidea (Orchideya, in bulgareste), un complex turistic destul de mare, cotat cu trei stele si regim all inclusive. Hotelul Orhidea din Albena este poate unul dintre cele mai populate hoteluri din statiune, asta datorita spatiului destul de mare pe care se intinde, dar mai ales al piscinei de care dispune, fiind locul ideal de a-ti petrece vacanta cu familia si cu copiii. Hotelul Orhidea este dotat cu piscine de adancimi variate, astfel ca este un spatiu numai bun pentru a satisface atat pe copiii incepatori, cat si pe cei mari, experimentati.

O data cu intrarea in statiunea Albena am primit un tichet de parcare a autoturismului, astfel ca riscul ca masina sa fie sparta sau furata era destul de mic intrucat nu prea aveai cum sa mai iesi din statiune fara sa achiti taxa la hotel. Din acest punct de vedere un plus. Minusul a venit din faptul ca spatiile de parcare erau efectiv limitate. Am reusit destul de greu sa gasim un loc dupa cateva manevre prin statiune.

Din pacate, poate ca una dintre cele mai mari probleme in Bulgaria, si mai ales in locatia aleasa de noi, a fost slaba pregatire a personalului hotelier, engleza fiind o limba aproape “exotica” la ei. Bajbaiau, la propriu, cuvintele, iar in unele situatii noi ceream un lucru si ei ne ofereau cu totul si cu totul altceva. Noroc cu limbajul corpului, ca altfel…

Ei bine ajungem in camere si ne cazam. Camerele erau destul de micute: un pat de doua persoane (confortabil), un fotoliu, un scaun, o masa, un televizor micut cu tub catodic si  aer conditionat. In rest nimic special.

Camera de hotel

Din pacate privelistea oferita de camera in care am fost noi cazati (numarul 201) a fost una destul de neplacuta. Dar sa fi fost doar privelistea problema  si atunci nu aveam nimic de obiectat, insa am identificat si alte probleme. Primul impact a fost cel al mirosului camerei de hotel – mirosea a urina, efectiv. Initial am crezut ca era de la o solutie, insa mai apoi am inteles ca in hotel era permis si accesul cu animale. Cine stie ce feline si-or fi marcat teritoriul in camera noastra?

Vedere din camera de hotel

O alta problema identificata de noi a fost in baie: perdeaua de la dus era “ruginita” de timp, neschimbata probabil de ani de zile, se poate observa chiar din poze patina timpului. In plus, constructia pardoselii avea un gol in dreptul vasului de WC, astfel ca ori de cate ori faceai dus si apa depasea spatiul (pt. ca perdeaua de dus era evident prea scurta) baia se inunda in dreptul toaletei. In plus, pe tot parcursul sederii noastre la hotel, desi avea un dispozitiv care oferea zica-se gel de dus – el nu a fost incarcat deloc. Mdeh…

Apa in baie dupa dus
Perdeaua de dus

Inafara de confortul patului eu nu am putut identifica alte plusuri pentru camerele hotelului – ca sa nu mai zic ca intr-o seara, cand ne intorceam din statiune, am dat peste un gandac american (d-ala mare si rapid), care cel mai probabil a venit prin scurgerea de la baie.

Gandac in camera de hotel

Fara Internet si frigider in camere

In contextul in care Internetul devine o tot mai mare necesitate in zilele noastre hotelul Orhidea din Albena nu dispune de astfel de facilitate in camere, singura modalitate de a avea acces la Internet fiind in receptia hotelului, un spatiu destul de mare si suficient pentru turisti de a-si verifica emailul sau de a citi noutatile, ori de a-si rapi timpul cu diferite lucruri. Problema era ca pentru fiecare camera primeam cate un cod care nu putea fi folosit decat pentru un singur dispozitiv si trebuia introdus ori de cate ori incercai sa te conectezi la Internet. Noi insa am profitat de spatiul disponibil si ne-am jucat Catan – nimeni nu ne-a zis nimic!

Ce m-a surprins la hotelul Orhidea a fost faptul ca nu exista frigider in camere, dar mai mult ca sigur asta este o strategie a celor care ofera all inclusive pentru ca turistii sa nu depoziteze produsele de la masa si astfel sa nu mai cumpere cele necesare din statiune.

Mancarea in regim all inclusive la hotelul Orhidea

Pretentiosi si pofticiosi din fire noi am plecat chititi sa vedem ce inseamna de fapt all inclusive la bulgari. Desi nici mancarea nu era laudata pe Internet noi am fost in mare parte multumiti. Nu ni s-a facut rau, desi pot spune ca am testat aproape tot ce ne ofereau la masa. Mie mi-a placut cel mai mult puiul taiat bucati (in genul celui shanghai, dar fara pesmet), cu orez si sos de tomate si ceapa prajita. Combinatia era dementiala si am ales sa nu risc alte minuni, decat doar sa le gust, insa din pacate oferta de mancare era destul de limitata.

Micul dejun: bulgarii ofereau mai multe tipuri de branzeturi, un cascaval cam fad, salam tip victoria si parizer (de care nu m-am atins), polonezi (nu imi plac, nu mananc), omleta si ou ochi, dar si clatite, pe care era batalie mare – fiind coada de cateva persoane la rand.

Mic dejun: diferite tipuri de branzeturi, cascaval, ou si croissant

Mic dejun: omleta, ou ochi si masline

Mic dejun: clatite

Pranzul: mai variat, dar pe acelasi tipar. Asa cum ziceam mai sus mie mi-a placut puiul cu orez si ceapa prajita, dar gasca a ales si alte bucate din peste sau porc. In ziua de sambata, practic a treia zi de sedere, bucatarii de la restaurantul hotelului au dat-o in bara big-time cu carnatii. Erau groznici. Si nici alternative nu aveai. Am mancat pepene din belsug!

Pranz: Pui cu orez si sos de tomate + ceapa prajita

Pranz: salata asortata

Pranzul: orez cu sos de tomate si ceapa prajita + carnat

Pranzul: Ciorba de porc cu taietei si patrunjel

La cina: programul pentru mancarea de seara incepea la ora 18:00 si se termina la ora 21:00, dar barul ramanea deschis la liber pana la ora 23:00. In principiu la cina oferta era cumva similara cu cea de la pranz. Am testat diferite variante de mancaruri – noua in mare ne-a placut, desi putea fi varietate si mai mare. Sucurile la dozator erau in schimb groaznice. Apa si praf, nimic mai mult!

Vinuri, ceaiuri, sucuri la dozator

Sala de mese interioara a restaurantului Orhidea
Sala de mese exterioara a restaurantului Orhidea

Inghetata la discretie

Poate deliciul celor mici, dar si al celor mari a fost inghetata la discretie oferita de hotel. Intr-un spatiu situat chiar langa zona de gratar (unde faceau un fel de mici bulgaresti) era si un frigider de inghetata de diverse sortimente unde bineinteles se forma coada de cateva persoane, in mare parte copii pofticiosi. Era buna, nu extraordinara.

Inghetata la discretie la hotelul Orhidea din Albena

Grill la restaurantul hotelului Orhidea din Albena

Cele 360 de trepte, plaja si serviciile oferite

Daca alegeti vreodata sa va cazati in complexul Orhidea din Albena trebuie sa luati neaparat in calcul faptul ca veti avea nevoie de o conditie fizica peste medie. Asta deoarece drumul pana la plaja se face pe cele 181 de trepte de la hotel si pana la accesul pe plaja. Le-am numarat: sunt 181 de trepte de sus pana jos, inca 181 daca vrei sa si revii la hotel, un total de 362 de trepte pe care trebuie sa le parcurgi zilnic. Mult, putin? E mult, dar sunt perfecte mai ales ca la all inclusive ai tentatia de manca poate mai mult si atunci efortul depus vine in completarea excesului alimentar. Singura problema e ca dupa o sesiune de urcare sau coborare te vor trece bine de tot caldurile.

Odata ajunsi pe plaja lucrurile se schimba, asta deoarece la cazarea in hotel iti este atasata o bratara cu care vei avea acces atat la restaurantul hotelului si facilitatile lui cat si pe plaja, unde fiecare unitate turistica detine o plaja proprie. In cazul hotelului Orhidea, plaja era impartita si cu alte hoteluri din statiune, dar in timpul petrecut in Albena nu am vazut-o niciodata plina ochi. Ce ne-a placut a fost faptul ca iti erau asigurate o umbrela si doua sezlonguri, acces la toate serviciile de pe plaja (de ex: spatiu pentru schimbat, dusuri cu apa calda sau rece), iar apa era mult mai curata si cu mult mai putine alge decat pe litoralul nostru.

Umbrelute si sezlonguri in Albena
Libraria de pe plaja

Cosuri de gunoi selectiv pe plaja

Dusurile de pe plaja din Albena

Detalii dusuri

Loc de joaca pentru copii pe plaja

Plaja din Albena se apropie intr-un fel sau altul de cea din Mamaia, insa cu siguranta este departe de atmosfera agitata din Romania. Mi-a placut foarte mult ca apa este mai curata decat cea de pe litoralul romanesc, ba chiar intr-una din zile era atat de limpede ca se vedeau si pestisorii care inotau in ea. Nu existau pietre in apa, alge erau, dar pe suprafete cu mult mai mici decat la noi si, surprinzator, nu mirosea deloc urat.

Plaja din Albena

Apa limpede pe plaja din Albena

Mi-a mai placut faptul ca au tot soiul de distractii pe plaja: de la traditionalele spatii de volley, pana la spatii dedicate practicarii Yoga, ceva ce nu am intalnit la noi in Romania.

Spatiu pentru Yoga

In toata statiunea Albena exista un lant de supermarketuri numit Aldo, un fel de Mega Image local, foarte bine aprovizionat. Unul dintre ele era situat chiar langa plaja noastra, fiind locul de unde am decis sa cumparam diferite bauturi si rontaieli. Problema este ca vanzatorii nici nu stiu sa foloseasca un card bancar. Prima data l-a luat si l-a introdus cu cipul in exterior. Si zice ca "nu merge". I-am zis ca l-a introdus gresit si apoi a mers. Incepatori...

Reclama supermarketuri ALDO

Apa Bankia si berea Zagorka

Apa Bankia este un fel de Dorna la ei, fiind proprietatea Coca – Cola, dar gustul apelor bulgaresti este mult sub cel al apelor minerale romanesti. La fel si berile. Spre exemplu berea Zagorka, pe care am dat 1,5 leva (3,5 lei) este mai proasta si decat cea mai ieftina bere cu putinta dintr-un supermarket din Romania. Pana si cea de la hotel era mai aromata si gustoasa decat asta. Nici berea lor, mult laudata Kamenitza, nu m-a impresionat. Colegii care au cumparat Coca – Cola spuneau ca a lor este mai putin dulce decat a noastra. Ciudat, pentru ca retelele ar trebui sa fie la fel. De bifat asadar ca plaja si serviciile lor sunt mult peste ale noastre.

Ce nu mi-a placut mie pe plaja din Albena

In primul rand mi-am dat seama ca Albena este statiunea ideala pentru o familie cu copii. In zona plajei noastre nu exista niciun radio sau muzica, niciun sunet, nimic. Era o liniste mormantala. Auzeai doar valurile si cateva chiote ale unor copii. Ah, poate uneori si cativa melteni romani care tipau unul la celalalt dintr-un colt in altul. Dar na, asa se intampla cand unul din patru turisti din Albena e roman. Pentru un grup de tineri statiunea Albena nu reprezinta o distractie, desi statiunea este dotata cu tot felul de provocari. Exista si la ei binecunoscuta “banana” sau parasutism, insa cam atat. Distractia faina se consuma seara, in statiune, unde provocarile sunt nelimitate. Multe din distractiile lor nu le-am vazut inca la noi.

Atmosfera din statiune: ce ar trebui sa invete Romania

Dupa ora 19:00 atentia este indreptata catre statiune. Albena, si pun pariu ca si celelalte statiuni cunoscute de la ei (Nisipurile de Aur sau Sunny Beach), este plina de viata dupa lasarea serii, artera comerciala devenind principala atractie. Aici, zeci, poate chiar sute de comercianti atrag turisti cu fel de fel de tentatii: de la portrete, codite impletite, tatuaje si pana la magneti sau imitatori, totul este parca rupt dintr-o poveste foarte bine gandita. Oamenii nu se imbulzesc, bulgarii stiu sa faca comert, asta e clar! Sunt sute de magazine cu magneti, iar oferta este chiar bogata. Pretul variaza intre 1 leva si 3 leva, in functie de tipul de magnet, dar varietatea lor da de inteles ca bulgarii stiu sa-si faca bine PR. Probabil ca la noi chiar asta lipseste, un bun PR. Exista iarasi multe buticuri cu bijuterii, argint, aur, dar si distractii in statiune precum coarda elastica, masinute electrice sau de pedalat si alte distractii de sezon. Ne-a placut!

Vata de zahar sub diferite forme

Mini excursia in Balchik

Intr-una din zile am decis sa dam si o fuga pana la Balchik, oras care in perioada 1913 – 1940 a apartinut Regatului Romaniei, castelul din Balchik, creat la cererea reginei Maria, fiind resedinta sa de vara preferata. Pe langa castel se afla una dintre cele mai impunatoare gradini botanice din Europa de Est, fiind locul in care se gasesc foarte multe specii de plante, zona fiind mai ales cunoscuta pentru specile nenumarate de cactusi pe care le-am si surpins in imagini. Intrarea in “Botanical Garden” costa 7 leva (cca. 16 lei), iar in castel inca 5 leva (cca. 12 lei).

Pentru a vizita Balchik-ul exista un transport pus la dispozitie intre Albena si statiune care pleaca din jumatate in jumatate de ora si care costa 2,5 leva dus si 2,5 leva intors (echivalentul a 12 lei dus-intors). Distanta intre Albena si Balchik este de circa 7 kilometri. Daca intentionati sa apelati la microbuezele din statiune sa aveti mare grija la sarlatanii de taximetristi, care va propun ei oferte extrem de avantajoase. E vrajeala si e mai scump. De exemplu unul dintre ei s-a agatat de noi si incerca sa ne convinga ca este mult mai rentabil sa mergem cu el decat cu microbuzul. Ne cerea 46 de leva dus-intors (cca. 110 lei) pentru patru persoane. Asta insemna cca. 12 leva (~28 de lei) dus intors de persoana, in conditiile in care noi am platit 5 leva (12 lei) dus intors cu microbuzul. Asadar, atentie mare la escrocii de taximetristi.

In rest, experienta din Balchik a fost deosebita. Daca ajungeti in Albena sau pe litoralul bulgaresc nu trebuie ratata. Gradina este surprinzatoare. Va recomand sa o vedeti in timpul diminetii sau dupa-amiaza, la pranz fiind foarte cald. Marele avantaj la Balchik este ca se poate plati si in lei, fata de Albena unde nu accepta.

Zona comerciala din Balchik

Gradina Botanica din Balchik

Cactusi in Gradina Botanica din Balchik

Vederea catre mare din Balchik

Cascada in Gradina Botanica din Balchik

Bugetul vacantei si costuri

Cazare: 440 leva (334 hotel pt. 3 nopti + taxa de statiune - 6 leva = cca 1.000 lei pt. 2 persoane / 500 lei / persoana

Transport: masina - cca. 800km - cca. 150 lei / 2 persoane

Cheltuieli totale: cca. 1.500 de lei / 2 persoane

Pe scurt | PRO SI CONTRA

+ sosele mai bune decat ale noastre, cel putin pe ruta de pe litoral;
+ marcaje turistice si de circulatie peste tot, atat in chirilice cat si in alfabetul latin;
+ taxa la intrarea in statiune pentru o siguranta sporita;
+ deplasarea in statiune prin intermediul unui autocar din 30 in 30 de minute;
+ foarte multe spatii comerciale, zone cu suveniruri (PR foarte bun!)
+ spectacol stradal si atmosfera foarte bune;
+ facilitati variate la plaja;
+ loc la sezlog si umbrelute inclus in tariful hotelului;
+ litoral mult mai curat si ingrijit decat la noi, alge putine, miros inexistent si apa curata;
+ spatii de yoga si alte activitati pe plaja;
+ preturi relativ apropiate de cele din Romania, dar cu mici exceptii;
+ cosuri de gunoi selectiv / curatenie in toata statiunea;
+ curatenie zilnica in camerele de hotel;
+ spatiul din receptia hotelului;
+ piscina hotelului;
+ inghetata la discretie;
+ spatiul de schimbare de pe plaja;

- mancare destul de limitata
- camere usor neingrijite, depasite de patina timpului;
- personal hotelier relativ nepoliticos;
- lipsa Internetului in camerele de hotel;
- lipsa cunostintelor de limba engleza la nivel peste medie a personalului;
- cele 180 de trepte pana la plaja si alte 180 inapoi;
- lipsa frigiderului din camere;
- sucurile la dozator si unele mancaruri absolut dezgustatoare;
- spatii de parcare insuficiente;

1. Este normal ca la un hotel care ofera AI - adica mancare si bautura la discretie, pe tot parcursul zilei - sa nu ai frigider in camera. Sunt hoteluri unde sunt afise cu "Nu luati mancare in camera". Probabil au fost multi romani care au facut asta...ca deh, nu te poti inbuiba destul la masa, asa ca iti mai iei si in camera...